Rond 2010 is de nieuwe generatie elektrische wagens een volwaardige concurrent voor de benzine- en dieselauto. Daarom kiezen steeds meer zakelijke rijders voor een elektrische auto. Ondanks de verhoging op 1 januari 2020 van 4% naar 8% is de bijtelling nog steeds lager dan benzine- of dieselauto’s. (Cataloguswaarde tot € 45.000, over het meerdere geldt 22%.) Ook fiscaal aantrekkelijk is dat er geen Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen (BPM) en geen wegenbelasting (MRB) verschuldigd is. Vanaf 2025 wordt wel MRB berekend, maar geldt er een korting van 75%. Vanaf 2026 betaalt de bezitter van een elektrische auto de volledige MRB. (Bron: kvk.nl)
Een autoverzekering voor een elektrische auto is over het algemeen duurder dan die voor een niet-elektrische auto. Redenen? Een elektrische auto:
– is duurder in aanschaf
– is zwaarder door de accu (hoe groter de auto, hoe groter de accu)
– heeft hogere reparatiekosten (accu is duurste onderdeel)
Natuurlijk maakt het uit welke dekking u kiest. En of uw auto volledig elektrisch is, een plug-in of een hybride. Steeds meer automerken produceren elektrische auto’s en blijven aan de ontwikkeling werken. Daardoor zullen premie en dekking ook in ontwikkeling blijven. Benieuwd wat voor u de beste optie is? Wij rekenen het graag voor u uit.