Als ondernemer heeft u te maken met klanten. Uw klant bestelt uw product of dienst, u levert het en stuurt een factuur, de klant betaalt. Dit is een heel simpele uitleg van het koop- en verkooptraject. Maar ook de meest ideale situatie. Helaas zijn er klanten die niet betalen. De redenen kunnen zijn: factuur niet ontvangen, vergeten te betalen, geen geld hebben, ontevredenheid over uw product of dienst.
Tot wanneer is uw factuur geldig?
Op een factuur zit een verjaringstermijn:
– vijf jaar voor zakelijke klanten
– vijf jaar voor particuliere klanten bij diensten
– twee jaar voor particuliere klanten bij producten
Een verjaringstermijn verlengen doet u door schriftelijk en aangetekend een herinnering te sturen. In juridische termen heet dit stuiten. De verjaringstermijn gaat ook opnieuw in als uw klant om uitstel vraagt of een gedeelte betaalt.
Klant betaalt niet
Wees zelf zorgvuldig in het versturen van facturen en het aanmanen van klanten. Een goede debiteurenadministratie helpt om uw producten of diensten op tijd betaald te krijgen. Blijft desondanks betaling uit? Oplossingen zoals een kredietverzekering en een rechtsbijstandverzekering kunnen uitkomst bieden. Meer weten? Wij horen het graag!